Wersja wysokokontrastowa
Godziny pracy:
poniedziałek, wtorek, czwartek 7:30-15:30 • środa 7:30-17:00 • piątek 7:30-14:00
A A A
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Środzie Śląskiej
  • English
  • Polski
  • Deutsch
07.09.2011 •
 
 
 
NASZE DZIECI I ZAGROŻENIA

Okres dorastania to czas niezwykle trudny nie tylko dla nastolatków, ale również dla ich rodziców. Rola rodziców i ich dobre relacje z dziećmi, szczególnie w tym czasie, jest niezwykle ważna. W wielu przypadkach ma „moc chroniącą”.

DOPALACZE

Coraz częściej słyszy się w mediach o substancjach, których właściwości zbliżone są do działania narkotyków. Są to produkty pochodzenia syntetycznego, jak również naturalnego, sprzedawane w sklepach internetowych lub przez telefon. Reklamowane jako środki pobudzające, wspomagające funkcje poznawcze np. pamięć, pozwalające się zrelaksować, budzą duże zainteresowanie młodych ludzi. Producenci „dopalaczy”- bo tak nazywane są najczęściej przez młodzież, sprzedawane są jako produkty kolekcjonerskie, nawozy do kwiatów czy sole do kąpieli. Odnotowano jednak liczne przypadki spożywania ich przez dzieci, co w konsekwencji doprowadzało u nich do licznych powikłań zdrowotnych, które wymagały interwencji lekarskich i hospitalizacji.

Czym naprawdę są „dopalacze”?

„Dopalacze” – stosowana w Polsce, potoczna nazwa różnego rodzaju produktów zawierających substancje psychoaktywne, które nie znajdują się na liście środkówkontrolowanych przez ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii. Spożycie ich ma na celu wywołanie w organizmie jak najwierniejszego efektu narkotycznego. Często są to mieszanki ziół mogące działać halucynogennie, psychodelicznie, uspokajająco lub wywoływać euforie.

Jak wyglądają?

„Dopalacze” sprzedawane są w małych papierowych saszetkach z kolorową grafiką.
Występują w różnych postaciach:

ZIOŁA
SOLE
PIGUŁKI ENERGETYCZNE
PIGUŁKI EUFORYCZNE
PIGUŁKI PSYCHODELICZNE


Mogą być przyjmowane doustnie, donosowo, w postaci wywaru lub do palenia.

Objawy zażywania

Efekty pobudzenia organizmu, jakie wywołuje spożycie tego typu środków przypominają te po zażyciu amfetaminy i innych narkotyków. Najczęściej spotykanymi objawami zażywania dopalaczy są: przypływ energii, podwyższenie nastroju, rozdrażnienie, huśtawka nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje wzrokowo-słuchowe, a także utrata apetytu, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych, wymioty, biegunka. Zażywanie „dopalaczy” może spowodować również skutki śmiertelne.

„Dopalacze” są substancjami tworzącymi realne zagrożenie dla młodych ludzi, szczególnie w okresie dorastania, których organizmy są niezwykle podatne na wszelkie szkody zdrowotne. Producenci tego typu substancji umieszczają na opakowaniach ostrzeżenia: „nie do spożycia przez ludzi”, „w przypadku spożycia niezwłocznie udać się do lekarza”, jednak pomimo tych ostrzeżeń, ludzie nie kupują dopalaczy w celach kolekcjonerskich, ale z zamiarem ich zażycia. Robią to na własną odpowiedzialność, więc nawet w przypadku utraty zdrowia lub życia po spożyciu dopalacza, producentów ani sprzedawców nie można ukarać.


CO ROBIĆ, GDY PODEJRZEWAM, ŻE NASZE DZIECKO UŻYWA „DOPALACZY” LUB NARKOTYKÓW ?

- Nie zwlekaj. Zareaguj od razu, ale nie działaj pod wpływem emocji-porozmawiaj z dzieckiem;

- Zapytaj o powody-dlaczego używa tych substancji;

- Uświadom mu konsekwencje i zagrożenia związane z ich używaniem;

- Porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony grupy biorącej „ dopalacze”;

- Powiedz, że martwisz się o nie i że zawiodło twoje zaufanie;

- Daj mu szansę poprawy, ale przyglądaj się uważnie postępowaniu;

- Nie daj się przekonać argumentom dziecka, że to niegroźne, naturalne substancje, „bezpieczna alternatywa dla narkotyków” lub że to taka moda;

- Jeżeli uznasz za konieczne wprowadź nowe zasady i konsekwencje;

- Jeśli stwierdzisz , że zagrożenie jest poważne, szukaj pomocy u specjalistów ( w szkole -psychologa, pedagoga szkolnego, w najbliższej okolicy-terapeutów uzależnień np. Stowarzyszenia KARAN);

- Sprawdź czy w okolicy są sklepy z „dopalaczami”. Zawiąż koalicję z innymi rodzicami, porozmawiajcie o problemie w szkole-wspólnie łatwiej stawiać czoła i znaleźć rozwiązanie.



Tworząc informacje korzystano z treści zawartych na stronach:

www.narkomania.gov.pl

www.gazeta.pl

www.dopalaczeinfp.pl

www.pl.wikipedia.org



Pedagog szkolny-Magdalena Marcinkowska-Wowczuk 
 
  • REKRUTACJA

Newsletter